Een verzekerde was het niet eens met de uitkering van Allianz Global Assistance. De klanten moesten een reis tussentijds annuleren en wilde rechten ontlenen aan een uitleg van een annuleringsvoorwaarden van de verzekeraar op een externe website.
De klant ging met een doorlopende reis- en annuleringsverzekering bij Allianz op fietsvakantie met zijn vrouw naar het buitenland. Na een val willen ze de reis afbreken en krijgen ze toestemming van de alarmcentrale van Allianz dat hun dochter hen mag ophalen.
De verzekeraar heeft besloten om € 3465 te vergoeden. Dit bestaat uit twee keer een maximale vergoeding van € 1500 voor de niet genoten dagen en de rest is voor onkosten zoals benzine en eten op de terugreis.
De klanten waren het hier niet mee eens en meende aanspraak te hebben op de gehele reissom van € 8100 plus aanvullende onkosten voor vervroegde terugreis. Ze hadden in een advertentietekst gelezen dat bij een annuleringsverzekering van Allianz je bij onderbreken van de reis de gehele reissom terug zou ontvangen. Hierachter stond vermeld dat dit bij een andere annuleringsverzekering van Allianz hoort.
De verzekerde is niet in het gelijk gesteld door de KIFID. Volgens de Geschillencommissie is er geen misleidende informatie door de verzekeraar aan de klant verstrekt. Het was een externe website en had hij selectief gelezen. Er staat ook nog eens een maximale vergoeding van € 1500 bij annulering in de algemene voorwaarden.